Jawa ČZ 150 typ 352
Moje první "velká" motorka. Na fotce je vidět jak vypadala, když jsme jí přivezli. Na první pohled jenom lehce orezla... ale bohuzel to hlavní bylo v motoru. Motorka stála asi 8 let v kolne, z toho cca 4 roky bez svíčky. A tak se dostala vlhkost dovnitř. Píst zarezlý ve válci, válec roztržený, klika tuhá. Jediným řešením bylo sehnat jiný motor a dát z tech dvou dohromady jeden funkční. A to se také stalo.
Po půl roce práce byla motorka prakticky v kupe. Motor kubatury 150 ccm měl ale místo 20ti zubového pastorku na sekundárním převodu 18ti zubý (z ČZ 150 C), takže to bylo zpřevodováno více do síly. Tři rychlosti byly vzhledem k charakteristice motoru (nezvykle široký rozsah otáček - táhlo to už od volnoběhu) dostatečné i v kopcovitém terénu.
Jedna nevýhoda tu však byla. Absence TP, takže nebylo dobré se s motocyklem vystavovat moc na silnicích. Na druhou stranu zase nejsou na okreskách silniční kontroly časté, takže stačilo být nenápadný. Přilba a rozsvícena světla byly samozřejmé.
Brzy se ukázalo, že některé věci stáří poznamenalo více než jiné. Po několik vyjížďkách odešla zapalovací cívka v alternátoru a po její výměně i druhá. Jinou jsem neměl, takže jsem hledal náhradní řešení. Pomohlo zapojení klasické indukční cívky z pionýra umístěné pod nádrž.
Další závadou bylo ložisko v zadním kole. Napřed motorka lehce plavala, pak víc a víc a než jsem dorazil domů už v náboji zadního kola pořádně skřípalo. Po rozebrání se na mě vyvalily půlky kuliček z bývalého ložiska. Po výměně vše OK.
Pak nějakou dobu spolehlivě jezdila. Po prodeji chaty jsem na ní jezdil po Plzni. A po asi 500 km ve městě najednou nešla zařadit jednotka, což je u tříkvaltu dost problém. No co se dalo dělat. Dílna dostupná nebyla, tak nezbylo nic jiného než motorku odstavit a pockat na dílnu v novém domě.
Jenomže odstavení trvalo asi dva roky. A motorka byla v kolně, kde sice motor přežil bez problémů, ale utrpěl lak. Po rozebrání převodovky se ukázalo, že na vině byla prasklá pružinka (po téměř 50ti letech jsem jí to neměl za zlé). Po její výměně jde řazení ještě lehčeji než před tím.
A mohl jsem na ní zase jezdit. Lak - tedy to co z nej zbylo - za moc nestál, ale já chtěl hlavne jezdit. Takže sezona 2000 byla opět ve znamení 150ky. Noý lak přišel na řadu na podzim. Kvůli vlastnostem laku byl zvolen komaxit v barvě černé. Při té příležitosti došlo i na několik změn. Použil jsem masku a nádrž (plášť světla) z CZ 125 typ 453. Díky tomu se přesunula spínačka z nádrže do masky a tak se otevrela cesta k možnosti tankvaku. Další změnou je použití řidítek ze sportky - posez se stal pohodlnejsim pro klidnou jízdu. Spolu s dvojicí zrcátek se opticky zvýšil předek motorky.
Na jare 01 jsem přimontoval zpět nosič s brašnama (dostal taky komaxit) a par dalších detailů. Chystal jsem stroj na Otevírání silnic, ale v den akce ráno jsem objevil vůli v zadním kole - ložisko se hlásilo o pomoc. Původcem všeho byl chybející rozpěrný kroužek mezi rozetou a nábojem kola. Výměna ložiska a doplnění kroužku vše vyřešilo.
No ale záhy se ukroutil náhon tachometru. A ze to neni sranda ho schánet, to mi asi potvrdí kazdý veteránista. Takže dále nevíme jak rychle jedeme a jak daleko :o(
Od začátku sezony si hlídám i mazání motoru. Olej má minimálně klasifikaci api TC, takže používám Mogul TS nebo TSF a Trysk M2TS. V poměru 1:30 až 1:40.
Dočkaly se i výfuky. Ne sice chromu, ale pískování a stříbřenky. Nicméně i při dodržení návodu (aluxal na výfuky) se stále objevují náznaky rzi. Asi dostanou černej odstín aby to nebylo videt.
Při jednom výletě zacíná přeskakovat řetěz na rozetě. Příčina? Prasklý napínák a stržený závit na trubičce držící rozetu (ten závit byl střžený celou dobu, takže rozetu držel napínák). Výměna obojího vše vyřešila (po mírné úpravě jsem tam dostal trubičku z ČZ 125/453).
No a protože jsem pořád neměl náhon na tachometr, scháněl jsem ho. Stejně tak i 20ti zubý pastorek. A když se na Sumave ozvalo kladívko, tak i toto.
No a schánění slavilo úspěchy. Náhon na tacho jsem sehnal, stejně tak i pastorek. Kladívko snad taky někde seženu, to stávající snad ještě chvíli vydrží. Při té příležitosti jsem se snažil přimět přední brzdu k lepší práci - stále jenom přibrzduje - ale to se nepodarilo. Pomohla výměna předního kola za plnonábojové (po vyřešení diference průměrů osy kola).
A jsme v současnosti. Co chystám dál? Náhradní kladívko, dopředu chci zkusit 18" nebo 19" kolo (bude potřeba prodloužit stojánek) a dozadu do lampy LEDky.
(c) Sim 2001